4. januar 2013

Uglelue i babymerino- oppskrift

Denne lue har blitt til etter inspirasjoner rundt på www. Jeg skal prøve å skrive ned hvordan jeg har strikket den og forklare så godt jeg kan.

Den sitter godt øver ørene




Denne luen og oppskriften er strikket slik at den passer prinsessa på 8 mnd og har omtrent 44 i hodeomkrets. Ønsker du en større lue ville jeg ha lagt opp en maske ekstra i vrangborden og strikket en rille  lengre før det økes til øreflipper og flere riller før neste øreflipp.

Den nederste kanten strikkes først:
Legg opp 9 masker på pinne 3,5 med dobbelt garn.
Strikk 4 riller (8 ganger frem og tilbake)
Øk den ene siden annenhver gang til du har 16 masker.
Fell annenhver omgang til du har 9 masker igjen.
Strikk 25 riller
Øk til det andre øret slik den andre siden (Øk den ene siden annenhver gang til du har 16 masker.
Fell annenhver omgang til du har 9 masker igjen.)
Strikk 4 riller og fell av.
Da ser den omtrent slik ut:
Sy kortendene sammen, og ta opp masker langs hele kanten i overkant. Jeg plukket opp 115 masker, jeg har fortsatt brukt pnne 3,5.

Jeg ville ha en ugle forran, men man kan velge å ha et annet mønster, bruke flere flere farger eller kun strikke den ensfarget.
Jeg strikket 2 cm før jeg begynte med ugla forran, mønster midt forran (57 masker fra midt bak)  (oppskrift på ugle nedenfor)
Strikk rundt til du har strikket 10 cm med mønsteret forran.
Sett  4 merker (jeg har satt 2 merker forran, i midten på  begge sidene av mønsteret og det samme bak)
Fell annenhver omgang 2 rett sammen/ 2 vrang sammen slik at fellinga går mot midten av mønsteret/midten av skjøten bak. (den blir litt vid hvis man ikke feller)
Fell / strikk mønster til lua er 15 cm. 
Fell av.

Jeg har sydd sammen lua slik og festet noen tråder i hvert hjørne.

Man kan også tvinne noen bånd som festes nederst på øreflippene.


Ugle:
1.-4. omg: Strikk 2 vr, 8r, 2 vr
5. omg: Strikk 2 vr, flette mot høyre, flette mot venstre, 2 vr (her kan du se flettevideo)
6.- 14 omg: Strikk 2 vr, 8r, 2 vr
15.omg: som rad 5
16.- 19: som rad 1.- 4 ( i omg 18 har jeg strikket inn perler i rettmaske 3 og 6)
20. omg:2 vr, 2r, 4vr, 2r, 2vr




2 kommentarer: